Saturday, January 23, 2010

Lafaz Sembah Takziah kepada Kerabat AlMarhum DYMM Sultan Johor

Patik merafak sembah takziah di atas kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Johor, Sultan Iskandar Shah. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh AlMarhum. Al Fatihah.

Patik juga mengucapkan tahniah di atas Pertabalan Tengku Mahkota Johor, Tengku Ibrahim Ismail, sebagai Sultan Johor yang ke 5.Daulat Tuanku,Dirgahayu Tuanku.Tamatlah sudah satu era pemerintahan Almarhum Sultan Iskandar yang penuh keunikan dan kadangkalanya kontroversial.Semoga penggantinya dapat menjalankan tugas beliau dengan baik,jika tidak lebih baik.

Tuanku,patik teringat suatu perisitiwa ratusan tahun dulu selpas kemangkatan Khalifah Salahuddin Al Ayubbi.Bila beliau mangkat,seorang hamba diarahkan untuk berlari membawa kain kafan sekeliling kota dan meneriakkan" Khalifah pun hanya membawa kain ini kealam barzah".Sahahuddin walaupun telah pergi menghadap Tuhannya,beliau memberi peringatan terakhir kepada rakyatnya bahawa tiada sebarang kemewahan,pangkat,gelaran yang dibawa bersama kecuali amal soleh sedekah jariah,ilmu yang dimenafaat dan anak soleh yang mendoakannya. Contoh yan gdekat pula adalah Raja Haji Ali,Raja Johor Riau.Seorang ulamak dan juga pejuan gIslam yang sentiasa berperang dengan Belanda dan Portugis.Mlahan kedu dua penjajah berkenaan tidak senang duduk dibawah pemerintahannya.Sifat beliau amat menghormati ilmuan/ulamak.Beliau enggan berjalan dihadapan para ilmuan kerana sifat tawadhuknya dan malu terhadap ketinggian ilmu para ulamak.

Begitulah sifat seorang pemimpin Islam sewaktu keagungan Islam dulu.Mereka menjadi agung dan amat dihormati oleh rakyat kerana iman,keadilan dan sifat tanggungjawab mereka kepada rakyat.Sejarah pemerintahan mereka dicatit dengan tinta emas dan menjadi rujukan kepada generasi selepas mereka.

Begitu tawadhuknya pemimpin Islam saperti Khalifah Salahuddin Al Ayubbi,Walaupun empayarnya merentangi seluruh Timur Tengah,Afrika Utara serta Iran dan India.Persoalannya adakah DYMM Raja Raja Melayu mampu mencontohi kehebatan Khalifah dan Raja Raja Islam terdahulu? Jawapannya adalah "YA" jika tuanku tuanku mahu.Amal yang baik walaupun sedikit,ianya dipandang besar dimata rakyat jelata.Dah tentu jika tuanku tuanku telah mencapai standard spt Salahuddun Al Ayubbi,banyak kebaikkannya kepada negara ini sert arakyat jelata.

Bagaimana pulak kalau UMNO tidak benarkan Tuanku Tuanku bersikap spt Salahuddin Al Ayubbi ataupun Raja Haji Ali? Persetankanlah mereka.Jika Tuanku Tuanku menjadi hamba Allah yang soleh,rakyat akan berdiri teguh dibelakang Tuanku.Jika Tuanku tidak bersikap adil maka UMNO lah yang akan berdiri teguh dibelakang Tuanku Tuanku.Terpulanglah pada Tuanku semua untuk memilih pihak mana yang Tuanku Tuanku mahu..
DAULAT TUANKU,DAULAT TUANKU,DAULAT TUANKU

No comments:

Post a Comment