Thursday, June 4, 2009

Antara Professional dan Ulamak,siapa lebih layak memimpin PAS?

Banyak perdebatan dikalangan ahli ahli PAS sejak akhir akhir ini menjelang pemilihan pucuk pimpinan PAS.Ada yang kata ustaz patut memimpin PAS sebab PAS parti ugama.Ada yang kata sepatutnya professional yang memimpin PAS sebab negara ini adalah berbilang bangsa dan ugama.UMNO pun tumpang sekaki dengan mengeruhkan lagi perdebatan tu dengan siaran siaran didalam akhbar akhbar miliknya kononnya mereka menyokong calon calon tertentu didalam PAS.Timbul pula isu politik wang (rasuah) dlam PAS.Tak tau dari mana pulak cerita ni datang sehingga Ustaz Daud Iraqi turut mengeluarkan kenyataan sama yang mana kemudiannya ditarik balik.

Jadi siapa yang layak sebenarnya? Ustaz atau professional? Saya berpendapat kita tak usah "stereotype"kan golongan mana kah yang layak.Golongan yang layak sepatutnya adalah golongan yang berkemampuan membawa PAS keperingkat yang lebih tinggi lagi.mereka boleh jadi ulamak atau pun profesional.jadi perwakilan PAS perlu melihat ciri ciri ini didalam diri calon calon berkenaan tanpa terikut ikut dengan retorik emosional.

Walau apapun segala perdebatan atau perselisihan didalam PAS tu hanya lah saperti pepatah Inggeris " A storm in the tea cup" dan pepatah melayu ada juga menyebut "biduk berlalu kiambang bertaut"..jadi perbalahan ini tidak serious sampai memecahkan perpaduan PAS..

SELAMAT BERMUKTAMAR SEMUA

No comments:

Post a Comment