Monday, June 29, 2009

Lagi Isu PPSMI

Beberapa hari lepas saya menikmati sarapan pagi bersama seorang rakan India.Beliau membangkitkan isu PPSMI.Katanya orang melayu jangan lah fanatik sangat pasal bahasa melayu ni.Orang melayu kenalah menghadapi realiti bahawa bahsa Inggeris adalah bahasa ilmu.maksud beliau bahasa melayu tak mampu menjadi bahasa ilmu.Beliu seterusnya berpendapat langkah Tun Dr Mahathir mewajibkan pembelajaran matematik dan sabjek sains dalam bahasa Inggeris adalah bijak dan betul.
Pada peringkat awalnya saya meradang juga dengan pendapat beliau."You damn bloody Indian,how dare you belittling my language," getus hati saya.Saya menerangkan kepada beliau bagaimana kajian UNESCO mendapati bahawa proses pembelajaran yang cepat lebih berkesan jika pelajar diajar dengan bahasa ibundanya.Selama 30 tahun lebih Bahasa Malaysia adalah bahasa pengantar dari sekolah sehinggalah kepada universiti tempatan.Ribuan professional telah dilahirkan.Tiada masalah.Tiada masalah juga untuk pelajar pelajar ini merujuk kepada buku buku rujukan bahasa Inggeris yang lain.
Saya juga adalah salah seorang dari pelajar berkenaan.Saya bertanya pada rakan saya yang juga merupakan graduan universiti tempatan. Adakah beliau menghadapi masalah dengan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar dan bahasa Inggeris? Jawapan beliau tidak.Jadi saya bertanya balik mengapa perlu diubah perkara yang dah established dan merupakan identiti Malaysia???
Jauh disudut hati saya,saya merasakan rakan saya tidak boleh dipersalahkan.Jika orang melayu sendiri yang tidak yakin kepada Bahasa Melayu,what do we expect from others?Malahan pimpinan UMNO saban hari gah mempertahankan PPSMI yang penuh dengan masalah sejak dari mula lagi.Parti melayu yang kononnya sanggup bermandian darah jika bangsanya di perlecehkan.A very sickening acts.Deserved to get an Oscar from Hollywood.Yet some malays still stupiditily support them convincingly.A brainless group of malays who can't even think straight.
When UMNO screams that the malays were under threat from non malays, this bunch of malays wil response overwhelmingly to it.
Sampai bila kah melayu jenis ini sedar bahawa UMNO lah yang menghancurkan bangsa melayu sekarang ini???

No comments:

Post a Comment