Monday, November 16, 2009

Keputusan Penghakiman DUN Kota Seputeh,Kedah

Petikan dari Malaysian Insiders 17th November 09 .. http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/43698-najib-well-respect-court-decision

High Court judge Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin ruled yesterday that the Election Commission had encroached on the Speaker’s powers when it decided that Abu Hassan was still the state representative despite being told by the Speaker that the seat had been ruled vacant.

Umno lawyer Datuk Hafarizam Harun said he plans to file an appeal against the decision today.

If a by-election is held, it will be the eighth this year, of which Barisan Nasional has won only two, including the Bagan Pinang by-election last month.

Keputusan penghakiman saperti diatas adalah saperti yang kita fahami selama ini.Tetapi mengapa di Perak mengenai isu yang sama yang mana sepatutnya pengosongan kerusi DUN Changkat Jering dan Behrang diveto oleh Suruhanjaya Pilihanraya dan diterima pakai oleh mahkamah?

Mengikut undang undang sediada yang dicipta oleh UMNO untuk memberi kelebihan kepada mereka sepatutnya Speaker berkusa penuh didalam hal hal pengosongan kerusi DUN.

Keputusan terkini memberi tamparan hebat kepada UMNO sekarang ini.Adakah mereka akan membuat rayuan kemahkamah Rayuan dan Persekutuan? Kita semua adalah amat maklum UMNO membiarkan Hakim Hakim Mahkamah Tinggi bebas tetapi memastikan hakim hakim Mahkamah Rayuan dan Persekutuan dipenuhi oleh hakim hakim yang korup dan boleh dikawal.Segala keputusan penghakiman mereka akan disemak semula dimasa akan datang set menjadi bahan ketawa dan cacian jenerasi akan datang




No comments:

Post a Comment