Tuesday, May 18, 2010

Malaysia Baru-Sibu

PRK Nangka Sibu sudah berakhir.Pemenangnya adalah PR yang diwakili oleh DAP.Pertaus undi mening mendadak dikalangan orang orang cina dan melayu melanau.Ianya menjadi faktor utama kemenangan Pakatan Rakyat.Kemenangan adalah berpunca dari semangat berpasukan yang baik dan semua pihak memainkan peranannya masing masing.Manakal tiada perubahan pada masyarakt Iban.Saya rasa ianya berpunca dari BN yang telah awal awal lagi mengawal tuai rumah panjang Iban.Memandangkan masyarakat Iban tinggal dirumah panjang yang dianggap sebagai "close knit society" maka peranan tuai rumah adalah amat penting.Pakatan Rakyat perlu mencari jalan untuk mengatasi halangan ini.

Kemenangan ini sebenarnya diluar jangkaan semua pihak.Sibu terletak jauh dipedalaman Sarawak kira kira 500 km dari Kuching.Kuasa Allah SWT menentukan segalanya apabila DAP menang bergaya selepas 28 tahun Sibu berada ditangan BN.

Petanda awal mula memberi harapan apabila sambutan terhadap program ceramah PR mendapat sambutan diluar dugaan.Malahan muslimat muslimat PAS dengan jubah dan tudung labuh mereka mendapat sambutan hebat dari wanita wanita tempatan.

BN masih lagi ditakuk lama.Undi hantu,undi pos dan dan menabur wang antara kempen kempen cara lapuk yang masih diamalkan oleh mereka.Mereka tidak sedar rakyat sebenarnya sudah faham hak mereka. Mereka menuntut perubahan dan agar mereka dilayan dengan lebih adil.Mereka menuntut agar negara ini dperintah dengna labih baik.Basmi rasuah dan hasil negar perlu diurus dengna lebih baik.UMNO dan BN tidak nampak semua itu.Meek masih menganggap pemberian wang kedalam poket pengundi pengundi semasa pilihanraya sudah cukup untuk menutup segala pekung dan kelemahan BN selama ini.BN menganggap pengundi pengundi Sibu adalah lurus bendul tak reti hak mereka.

Timbullah kata kata yang tak sepatutnya keluar dari Perdana Menteri sendiri" kalau kamu tolong kami,kami akan tolong kamu".Satu kenyataan yang bukan sahaja bodoh tetapi menghina penduduk penduduk Sibu.Najib lupa bahawa rakyat sekarang sedar bahawa tugas untuk membangunkan daerah mereka adalah tanggungjawab Kerajaan.Ianya tiada kena mengena hak mengundi rakyat.Samada rakyat sokong atau tidak itu bukannya persoalannya.

Konsep sebeginilah yang pemimpin pemimpin UMNO dan BN susah nak faham atau pun saja tak mahu faham sebab taktik ugutan "carrot and stick" berkesan memberi undi kepada mereka selama 52 tahun. Merek lupa zaman siber telah mengubah keadaan .Mesej dapat disampaikan melalui internet didalam masa tak lebih dari seminit sahaja.Internet telah merungkai sekatan berita BN.
Sama samalah kit aucapkan syabas kepada pengundi pengundi Sibu.Kita yakin jika tiada undi pos dan pengundi hantu,Pakatan Rakyat akan mendapat undi yang jauh lebih besarMereka lebih "advance " dari segi pemikiran jika dibandingkan dengan tempat lain..

No comments:

Post a Comment